fbpx
Rekrutacja w czasach zarazy

Rekrutacja w czasach zarazy

Jakie trudności napotykają aktualnie rekruterzy? Przymus pracy z domu, rekrutacja zdalna, niechęć kandydatów do zmiany pracy w kryzysie gospodarczym. Klienci zlecający rekrutację, również zmagają się z reorganizacją w zespołach. To tylko niektóre z przeszkód, z którymi my rekruterzy się mierzymy w tej nietypowej rzeczywistości. Na co powinniśmy zwrócić uwagę? 

Szybki kurs rozmów video

To już pewne – pandemia wymusi głębokie zmiany w zakresie praktyk rekrutacyjnych. Wiele firm zdecyduje się na pozostanie przy wygodnym modelu zdalnym i przystosuje do zarządzania zdalnym teamem rekrutacyjnym, co jest tą dobrą wiadomością. 

Organizacja rekrutacji online wymaga szczególnego przygotowania technicznego. Wielu rekruterów intensywnie szukało lub nadal szuka odpowiedniego narzędzia do rozmów. Platforma do prowadzenia wywiadów video powinna posiadać możliwość: 

  • dołączenia do okienka video niezależnie od posiadanego systemu operacyjnego (Windows, Mac, Linux);
  • dołączenia do rozmowy video z telefonu komórkowego;
  • uczestnictwa w rozmowie kilku osób na raz;
  • pisania na wspólnym czacie w trakcie rozmowy;
  • opcję udostępniania ekranu.

Na szczęście jest wiele narzędzi, z darmowymi włącznie, które spełniają wszystkie te warunki (chociażby dobrze znane Google Hangout). Darmowe narzędzia nie zapewnią nam jedynie bardzo dobrej jakości obrazu lub opcji dołączenia do rozmowy 250-ciu osób wzwyż, lecz nie będzie to przydatne w trakcie procesu rekrutacji.. 😉

Wirtualny savoir vivre? 

Niewiedza na temat niepisanych zasad zachowania się podczas rozmów video może wprowadzić chaos, stan zakłopotania lub prowadzić do innych negatywnych doświadczeń. Na co powinniśmy zwracać uwagę?

  1. Przyjrzyj się temu jak wyglądasz w okienku video, zanim dołączysz do rozmowy – rozwiane / źle ułożone włosy, ostre światło lub zbytni mrok, czy pranie na podłodze za Twoimi plecami mogą niepotrzebnie odciągać uwagę kandydata.
  2. Nie rób gwałtownych ruchów – często zachowujemy się tak naturalnie, w sytuacji rozmowy bezpośredniej, zmieniamy pozycje, intensywnie gestykulujemy. W przypadku rozmowy video wygląda to dość nienaturalnie i może dodatkowo spowodować przycinanie rozmowy video.
  3. Wyłączanie mikrofonu – w dobrym tonie jest wyłączanie mikrofonu, gdy nie jesteśmy akurat przy głosie. Dźwięki z naszego pomieszczenia mogą rozpraszać kandydata, może to też generować przepięcia i nakładanie głosu obu mikrofonów.
  4. Nie trzymaj dłoni przy twarzy – poobserwuj swoje zachowania i miny podczas rozmowy video – w niektórych komunikatorach (np. Hangout) można to zrobić klikając na swoją miniaturkę. Możemy zdać sobie sprawę, że naprawdę dziwnie wyglądamy np. opierając się na dłoni z rozpłaszczonym policzkiem – w normalnych warunkach nikt nie zwróciłby na to uwagi, natomiast rozmowa video kieruje się innymi prawami, widocznych jest więcej tego typu szczegółów.

Czego nie uda nam się zrobić zdalnie? 

Wielu twierdzi, że rekrutacja zdalna niczym się nie różni od tej w biurze, natomiast różnic jest bardzo wiele. Chociażby wspomniane wyżej kwestie techniczne, czy zasady grzeczności różnią się. Zatem, niektórzy rekruterzy muszą się zmierzyć z brakiem:

  • Assessment center;
  • Tzw. demo day, czyli dnia w biurze;
  • Przybicia piątki z szefem, czy team leaderem;
  • Zadań manualnych;
  • Możliwości przeanalizowania wielu zachowań niewerbalnych kandydata.

Jest to nie lada problem, jednak miejmy nadzieję, że przejściowy. Być może dzięki pracy zdalnej, wypracujemy nowe metody sprawdzania kandydatów? W końcu kryzys generuje zmiany, także te dobre 😉

Pracownicy potrafiący pracować zdalnie na wagę złota

W czasach nowej ery pracy z domu, my rekruterzy powinniśmy zwracać baczną uwagę na osoby, które potrafią pracować zdalnie. Ktoś, kogo aktualna sytuacja nie zmusiła do zmiany trybu pracy, będzie wydajniejszy – nie musi się na nowo organizować i nie będzie przechodzić kryzysu związanego z przymusem pozostania w domu. Nie każdy też nadaje się do pracy z domu. Znalezienie sposobu na diagnozę cech zdalnego pracownika wydaje się być dzisiaj bezcenne. 

Zatem, jakie mogą być sygnały, które nam podpowiedzą, że ktoś nadaje się do współpracy zdalnej?

  • Responsywność – kandydat sprawnie odpowiada na maile, wypełnia formularze, jest elastyczny w ramach ustalania godzin rozmów rekrutacyjnych.
  • Narzędzia – pytanie o narzędzia z jakich korzystała dana osoba np. elektroniczne narzędzia do rejestrowania czasu pracy, platformy do zarządzania zadaniami, rozwiązania chmurowe.
  • Praca asynchroniczna – Doświadczenie we współpracy z zespołami, czy klientami z różnych stref czasowych.
  • Work-life balance – doświadczenie w organizacji biura w domu.

To są niektóre kwestie, o które możemy wprost zapytać kandydata lub obserwować w trakcie procesu rekrutacji.

Dodatkowo, kandydaci którzy dotąd nie mieli do czynienia z pracą i rekrutacją zdalną mogą być do niej po prostu nieprzygotowani. Niedziałające kamerki, mikrofon, nieumiejętność dołączenia do okienka video, to kilka problemów natury technicznej, do której my rekruterzy musimy również się solidnie przygotować. To powinno nasuwać nam podpowiedź, czy kandydat poradzi sobie na aktualnym stanowisku, będąc zmuszonym do pracy zdalnej?

Czego obawiają się kandydaci?

Jest kilka rzeczy, o które mogą pytać kandydaci. Powinniśmy się zatem rzetelnie przygotować do udzielenia odpowiedzi, które w jakiś sposób uspokoją aplikanta, w tych trudnych czasach. 

Można się spodziewać wątpliwości o:

  • Zawieszenie procesu rekrutacji lub jego całkowitego wstrzymania;
  • Zerwanie umowy przed rozpoczęciem współpracy (w trakcie okresu wypowiedzenia);
  • Przyszłość danego stanowiska i całej firmy;
  • Cięcia wynagrodzeń w perspektywie lub braku możliwości podwyżek/awansu;
  • Problemów z wdrożeniem zdalnym np. otrzymaniem sprzętu do pracy;
  • Obawa przed nowym “zdalnym pracodawcą” – brak zaufania do kogoś, kogo nie poznaliśmy osobiście.

Rekrutacja w czasach pandemii może nieść szereg odczuć i zjawisk, na które my rekruterzy powinniśmy być wrażliwi oraz przygotowani do odpowiedzi. 

Są jakieś pozytywy? 

Przedstawiłam minusy, porozmawiajmy zatem też o plusach. W czasach kryzysu zawsze znajdą się branże, specjaliści, którzy zyskują.  W branżach, które mogą sobie pozwolić na 100% pracę zdalną, możemy szukać kandydatów niezależnie od lokalizacji, dzięki temu zwiększa się szansa na znalezienie odpowiedniej osoby. 

Rekrutacja online jest również bardziej produktywna – więcej osób przesłuchamy w jednym czasie. Zarówno kandydaci, jak i my jesteśmy bardziej elastyczni w kwestii terminów rozmów. Rozmowa video wpływa bardzo pozytywnie na candidate experience, aplikant siedzi wygodnie w swoim fotelu i pije ulubioną kawę. 

Warto się przygotować na 2-3 miesiące stanu niepewności, a są to są tylko niektóre z kwestii, z którymi mierzą się lub będą się mierzyć rekruterzy. Miejmy nadzieję, że dzięki tym trudnościom wypracujemy jeszcze lepsze metody rekrutacji, być może wygodniejsze dla kandydatów, nauczymy się korzystać z narzędzi online, a firmy umożliwią pracę zdalną dla chętnych, dzięki czemu będziemy szukać kandydatów niezależnie od lokalizacji. 

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Klaudia
Klaudia
6 miesięcy temu

Ale co z robic z cala lista obaw kandyatow? Szczegolnie te 3 sa obecnie realnym problemem utrudniajacym rekrutacje obu stronom, wiec jak zalagodzic ich skutki?

Zawieszenie procesu rekrutacji lub jego całkowitego wstrzymania;
Zerwanie umowy przed rozpoczęciem współpracy (w trakcie okresu wypowiedzenia);
Przyszłość danego stanowiska i całej firmy;

Monika
Monika
6 miesięcy temu
Reply to  Klaudia

Klaudio, dzięki za głos w dyskusji! Prawie każdy rekruter zadaje sobie ostatnio podobne pytania. Poniżej moja próba odpowiedzi na Twoje wątpliwości: Są pewne branże, które skorzystają lub są bardzo stabilne w aktualnym kryzysie np. e-commerce, gaming, e-fitness, fintech itd. Jeśli mamy ofertę pracy w tych lub podobnych obszarach, należy podkreślać stabilność przyszłej współpracy z daną firmą.  W razie niepewności możemy proponować po prostu udział w rekrutacji rozpoczynając od krótkiej, rozmowy telefnicznej, podkreslając że to nic zobowiązujacego (kosztuje jedynie czas obu stron). Zasugerujmy po prostu udział w rekrutacji, bez wywierania presji. Gdy kandydat będzie stopniowo angażował się w proces, dobrze pozna rekrutera, a… Czytaj więcej »

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x