fbpx
Rekrutacja

Co wyróżnia najlepszych rekruterów?

Rekruter, któremu zależy na długofalowym rozwoju w swoim obszarze zwraca uwagę na szereg różnych kwestii, które są mniej oczywiste niż dobrze już znane praktyki rekrutacyjne. Można powiedzieć, że najlepsi rekruterzy “nie idą na ilość”, bo to zwykle niesie za sobą negatywne konsekwencje, szczególnie w przypadku rekrutacji. Uzyskiwanie zaufania danej grupy specjalistów jest trudną, ale i niezbędną sztuką budowania solidnej marki profesjonalnego rekrutera. O tym i wielu innych kwestiach należy pamiętać od samego początku tej ścieżki zawodowej. 

Nie pal mostów

Częsty błąd nowicjuszy wśród rekruterów, to brak myślenia długofalowego. O ile jeden spalony kontakt z kandydatem nie stanowiłby problemu, o tyle w przypadku grupy specjalistów negatywne opinie szybko się rozchodzą. Należy być zatem bardzo ostrożnym i dbać o profesjonalne podejście, nawet w przypadku odrzucenia naszej oferty. Najlepsi rekruterzy dbają o kandydata od początku kontaktu do zamknięcia procesu. Wtedy mogą wrócić do danej osoby w przyszłości, bez poczucia skrępowania.

Co najlepiej zrobić?

  • podziękować za każdą, nawet odmowną odpowiedź – to w końcu również wymaga wysiłku,
  • dopytać o ewentualny powód odrzucenia oferty,
  • zapytać o możliwość kontaktu w przyszłości,
  • w razie braku odzewu- poprosić uprzejmie o jednoznaczne stanowisko odnośnie oferty, nawet jeśli odpowiedź miałaby być negatywna – lepszy taki kontakt niż żaden. 

Profesjonalnego rekrutera można poznać po tym, jak zachowa się, gdy kandydat zrobi coś irytującego, czy frustrującego, lub zrezygnuje z procesu. 

Dbaj o sieć kontaktów jak profesjonalista

Dzięki utrzymywaniu raz wybudowanych mostów, najlepsi rekruterzy tworzą sieć kontaktów z profesjonalistami, do których mogą wysyłać aktualne oferty. 

Błędem, który można popełnić na tym etapie jest zgłaszanie się ze zbyt duża liczbą ofert lub propozycjami niedopasowanymi. Taka praktyka może bardzo szybko zniechęcić kandydata i znacznie nadszarpnąć zbudowane wcześniej zaufanie.

Dobrze przygotowany rekruter zna również RODO i przy pomocy dobrze zorganizowanych systemów np. ATS, notuje ważne dane. Szczegóły wcześniejszej korespondencji pozwolą zgłosić się do danej osoby w przyszłości, z oferowanym odpowiednim wynagrodzeniem, wymaganiami, czy warunkami stanowiska. Dzięki rzetelnie  tworzonej historii kontaktu możemy też zagaić do kandydata wspominając  jakiś szczegół z historii wiadomości – to sprawi wrażenie, że go pamiętamy i ułatwi kontakt.

Na przykład: 

“Cześć xxx, ostatnio kontaktowałam/em się z Tobą rok temu. Wtedy poszukiwałeś/aś projektów z branży bankowej, aktualnie mogłabym/mógłbym Ci zaproponować udział w takim właśnie projekcie. “

Aby móc zachowywać stały kontakt ze specjalistami, warto zbierać wśród nich statystyki na temat powodu odrzucenia oferty. Samo “nie jestem zainteresowany” niewiele nam powie. Nie należy się poddawać, ale wyręczyć kandydatów, dając im do wyboru konkretne powody odrzucenia oferty. Przykładowo:

  1. Model pracy: praca zdalna / biuro
  2. Wysokość wynagrodzenia
  3. Umowa: B2B, umowa o pracę
  4. Pełen etat / Niepełny etat
  5. Profil stanowiska / wymagania
  6. Aktualnie nie chcę zmieniać pracy, skontaktuj się ze mną w przyszłości
  7. Inny powód

Podanie samego numerka będzie mało czasochłonne dla kandydata, a nam da sporo cennych danych, które będziemy mogli sumować i porównywać. 

Buduj wizerunek rekrutera offline i online 

Rekruterzy powinni doskonale poznać grupę potencjalnych kandydatów, zarówno w formie online, jak i offline. Obserwowanie for branżowych w Internecie często nie wystarcza. Za to uczestnictwo w konferencji, targach, pójście na meeting może okazać się furtką do zupełnie innej jakości relacji z kandydatami, którzy chętnie porozmawiają o swojej pracy i potrzebach. Takie doświadczenia znacznie ułatwiają późniejsze kontakty telefoniczne czy mailowe, nie wspominając o nowej bazie kontaktów ze spotkania. W czasach pandemii odbywa się sporo eventów online – ta forma umożliwia nam uczestnictwo w większej liczbie wydarzeń. Choć oczywiście taka forma aktywności  nie zastąpi tradycyjnych rozmów.

Monitoruj swoją branżę

Jest mnóstwo źródeł, z których możemy czerpać informacje na temat naszej grupy docelowej: podcasty, grupy facebookowe, kontakty i dyskusje na tablicy Linkedin, influencerzy i ważne osoby na Twitterze czy Instagramie. Warto nie tylko śledzić to, co się dzieje, ale również aktywnie włączać się w dyskusje, o ile mamy coś ciekawego do powiedzenia na dany temat. Bycie rozpoznawalnym rekruterem wiele daje i zwiększa poziom zaufania wśród kandydatów w myśl zasady: lubimy to, co jest nam znajome. Dodatkowo, poprzez swoją aktywność polepszamy statystyki widoczności postów, które komentujemy, co zwiększa szansę, że będziemy przewijać się w aktualnościach większej liczby osób. 

Obserwuj konkurencję

Dobry rekruter śledzi na bieżąco ogłoszenia firm konkurencyjnych. Największe zmiany zachodzą w:

  • wynagrodzeniach
  • benefitach
  • modelu pracy – zdalna / biuro
  • proponowanych umowach

Gdy zaniedbasz tej aktywności,  może się okazać, że konkurencja niespodziewanie wyprzedzi  Cię przedstawiając lepsze warunki współpracy. Skutkiem tego Twoje oferty nie będą już tak atrakcyjne na rynku. Zadaniem profesjonalnego rekrutera jest też informowanie klienta, szefa, czy hiring managera o zauważonych zmianach na rynku pracy. Dzięki trzymaniu ręki na pulsie firma zatrudniająca może elastycznie i na bieżąco reagować.

Konfrontuj  wymagania z rzeczywistością

Nierzadko zdarza się, że podczas rozmowy z hiring managerem niedoświadczony rekruter bywa zakłopotany nierealnymi wymaganiami, jakie się przed nim stawia. Początkujący rekruter może bać się zanegowania zdania szefa czy klienta. Skuteczni rekruterzy, doświadczeni w wielu procesach wiedzą, że najważniejsze kwestie ustala się na samym początku:

  • jakie osoby realnie jesteśmy w stanie znaleźć i ilu jest potencjalnych kandydatów na rynku – takie informacje może sprawdzić w swoich i innych bazach nawet początkujący rekruter;
  • Jakie są kroki rekrutacji i ich szczegóły np. kto bierze udział w spotkaniach;
  • Ile czasu potrzebuje hiring manager na przekazanie feedbacku i decyzję odnośnie zatrudnienia;
  • Jakie widełki finansowe są minimum na danym stanowisku, by oferta była atrakcyjna;
  • Udostępnienie i/lub ewentualne wyjaśnienie działania systemów do zarządzania rekrutacją, dzięki którym możliwa będzie współpraca w procesie.

Odwiedzaj drugą stronę barykady

Ambitni rekruterzy wiedzą, że warto odświeżać w sobie poczucie “bycia kandydatem”, biorąc raz na jakiś czas udział w procesie rekrutacyjnym. To bezcenne doświadczenie przypomina jak to jest, gdy chce się być traktowanym indywidualnie. Nikt nie lubi gdy rekruter spóźnia się z decyzją lub przestaje odpowiadać na wiadomości. Nagle okazuje się, że nie podawanie widełek proponowanego wynagrodzenia, długie, niezapowiedziane uprzednio etapy i rozmowy, czy po prostu brak empatii ze strony rekrutera, skutecznie zniechęca do dalszego udziału w rekrutacji. 

Niewątpliwie najlepszych rekruterów wyróżnia zaangażowanie w pracę – chcą doskonale poznać grupę docelową, lubią ludzi i wykazują się empatią. Wiedzą, że networking online czy offline i budowanie własnej marki nie działają natychmiastowo, ale są niezbędne, by być rozpoznawalnym na rynku i tym samym wzbudzać zaufanie w danej grupie specjalistów. Jeśli myślisz o pozostaniu w danej branży na dłużej, warto również skupić się na budowaniu długofalowych relacji z kandydatami i na ich bazie projektować procesy rekrutacyjne. 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x