fbpx
Praca rekrutera w 2021 r
Rekrutacja

Praca rekrutera w 2021 roku

Jakich rekruterów poszukują pracodawcy, jakie narzędzia musi znać rekruter i jakie ścieżki kariery może wybrać?

Od około 2-3 lat popyt na skutecznych rekruterów utrzymuje się, a firmy zatrudniające do działów HR doskonale wiedzą, jakich pracowników poszukują. Pracodawcy są świadomi, czego należy oczekiwać od specjalisty ds. rekrutacji. Wiedzą, na czym polega ta praca i jak wielki wpływ ma ona na cele i wyniki biznesowe całej organizacji. Niewątpliwie, skuteczny rekruter jest aktualnie bardzo pożądanym i szanowanym specjalistą. Jak zatem wygląda praca na stanowisku rekrutera w 2021 roku?

Recruiter, Sourcer, Headhunter?

Kiedyś pozyskiwanie talentów w dziale HR sprowadzało się do stanowiska rekrutera. Jedna osoba zajmowała się całym procesem, od poszukiwań kandydata do podpisania umowy. Od 3-4 lat w ramach tej profesji można wybrać jedną z  kilku ścieżek kariery. Często sami rekruterzy, w tym ci bardziej doświadczeni, nie rozróżniają stanowisk w dziale rekrutacji. Bezsprzecznie, specjalizacja zyskuje na popularności, przejmując nazwy stanowisk bezpośrednio  z zachodu. Podsumowując w 2021 roku, poza popularnym Specjalistą ds. Rekrutacji, możemy napotkać między innymi:

  • Talent Acquisition Specialist lub Talent Sourcer 
  • Headhunter
  • Executive Recruiter
  • Internal Recruiter

Przyjrzyjmy się, na czym polega praca specjalistów na tych stanowiskach i co oznaczają te nazwy:

Talent Acquisition lub Talent Sourcer – zajmuje się wyszukiwaniem specjalistów i budowaniem wśród nich świadomości marki, dla której rekrutuje. Sourcer nie zajmuje się rozmowami, negocjacjami czy kwestiami formalnymi w rekrutacjach. Osoba na tym stanowisku wykorzystuje najnowsze narzędzia i metody oraz wymyśla tricki na jak najskuteczniejsze dotarcie do interesującej go osoby lub grupy osób. Często są to metody, których nie znajdziemy w pierwszym z brzegu artykule. Jest to w naszym kraju nadal bardzo tajemnicze stanowisko. Mimo wszystko na polskim rynku rośnie zapotrzebowanie na tego typu specjalistów. 

Headhunter – to stanowisko jest już bardziej znane, jednak nadal niewiele osób wie, kim z definicji jest headhunter. Jest to osoba poszukująca specjalistów wysokiego szczebla, z rzadkimi kwalifikacjami lub po prostu wysoko cenionych na rynku pracy. Są to zwykle kandydaci tak zwani pasywni, którzy aktywnie nie poszukują pracy. Headhunter zajmuje się wyszukiwaniem takich osób i przekonywaniem ich do zmiany pracodawcy. Stosuje różne sztuczki, doskonale zna grupę swoich odbiorców lub dokonuje wnikliwego researchu przed rozpoczęciem rekrutacji. 

Executive Recruiter –  znany również jako executive headhunter, to specjalista ds. rekrutacji, który koncentruje się na wyszukiwaniu kandydatów na stanowiska kierownicze w firmach z różnych branż. Często kandydatami są wysoko postawieni dyrektorzy firm, CEO, współzałożyciele. Rekruter specjalizuje się zatem w szukaniu skutecznych liderów i w sposobach kontaktowania się z osobami najwyżej umiejscowionymi w organizacji. Są to nierzadko kontakty, do których trudno dotrzeć nawet drogą on-line. 

Internal Recruiter lub In-House Recruiter – to po prostu osoba pracująca w wewnętrznym dziale HR danej firmy. Pracodawcy często wyróżniają tak nazwę stanowiska rekrutera, by zaznaczyć, że nie jest to praca w agencji rekrutacyjnej. 

Poza obco brzmiącymi nazwami, można napotkać również np. stanowisko Specjalisty ds. legalizacji zatrudnienia. Boom rekrutacyjne dotyczy również znajomości rynków zagranicznych, w tym umożliwienia kandydatom relokacji. Kwestie prawno-formalne związane z pozyskiwaniem specjalistów z zagranicy są na tyle skomplikowane, że potrzebni są doświadczeni w tym obszarze rekruterzy. 

Zadania rekrutera, czyli recruiting, employer branding i marketing

Rekruterzy, zarówno w małych, jak i dużych firmach, muszą interesować się kwestią wizerunku pracodawcy. Udział w dużych projektach employer brandingowych stał się normą. Od niedawna od rekruterów wymaga się również wiedzy marketingowej. Docieranie do kandydatów odbywa się teraz masowymi środkami przekazu – reklama na Facebooku, płatna kampania w Google, czy na Linkedin. Znajomość tych narzędzi to w 2021 roku wielki atut rekrutera. 

Dobre współdziałanie pomiędzy różnymi działami firmy w ramach rekrutacji to również klucz do bycia kompetentnym na tym stanowisku. Rekruter, który wie, jakie informacje zdobyć od hiring managera, zarządu, czy od działu sales, jest uznawany za profesjonalnego. 

Rekruter-haker 

Praca rekrutera coraz częściej przypomina programowanie, czy nawet hackowanie. Wpisywanie komend do wyszukiwarek, korzystanie z licznych wtyczek do przeglądarek,  czy zaawansowanych narzędzi do filtrowania baz kandydatów. Przechytrzanie dobrze znanych portali, by przykładowo zdobyć dane kontaktowe, stają się powoli rekruterską codziennością. 

Rekruter powinien również znać przynajmniej jeden system do zarządzania rekrutacją tzw. ATS  (Applicant Tracking System) – wiedzieć, czego wymagać od danego narzędzia i jak organizować w nim proces rekrutacji. 

Automatyzowanie pracy rekrutera

Na rynku pojawia się coraz więcej narzędzi pozwalających automatyzować właściwie każdy z etapów rekrutacji. 

  • Platformy video – coraz modniejsze na etapie aplikacji stają się nagrania video – kandydat nagrywa samego siebie odpowiadając na pytania za pomocą platformy. Zapisane nagranie rekruter może odtworzyć w dogodnym momencie.
  • Kalendarz i komunikacja – tworzenie szablonów maili, czy sms-ów z przypomnieniem terminu spotkania, również stają się normą. 
  • Zadania rekrutacyjne – aplikacje umożliwiające testowanie kandydatów, wysyłanie im zadań i liczące spędzony nad nim czas pojawiają się jak grzyby po deszczu.
  • Czat-boty – zautomatyzowane czaty również cieszą się coraz większą popularnością , ze względu na chęć dbania o dobre doświadczenia kandydatów. Dzięki nim rekruter oszczędza czas, a kandydat otrzymuje potrzebne informacje. 

Nowinek technologicznych dedykowanych rekruterom jest sporo, a wielu pracodawców oczekuje, że rekruter będzie na bieżąco z trendami.

Rekruter zna swoich kandydatów 

Rynek kandydata utrzymuje się już dość długo, podczas gdy przez chwilę z powodu pandemii mogliśmy odnieść wrażenie, że nawet specjaliści tracą pracę. Bardzo szybko okazało się jednak, że z łatwością znajdują nowego pracodawcę. Taka sytuacja zmusza rekruterów do większego wysiłku i starania się o względy danej grupy specjalistów. W 2021 roku rekruterzy muszą bardzo dobrze znać specyfikę pracy swoich kandydatów. Przedstawienie oferty to jedno, ale przekonanie do niej danej osoby to już inna historia. Na wstępnych etapach rekrutacji pojawiają się szczegółowe pytania od kandydata. Aby utrzymać uwagę, rekruter musi posiadać maksymalną wiedzę o ofercie – podobnie jak sprzedawca. Wymaga się coraz więcej zaangażowania ze strony rekrutera, który powinien:

  • zadawać odpowiednio dopasowane do danego stanowiska pytania;
  • znać język branżowy lub techniczny;
  • być na bieżąco z nowinkami branży, dla której rekrutuje;
  • doskonale wiedzieć czego oczekiwać od kandydata na dane stanowisko;
  • znać alternatywne miejsca i sposoby poszukiwania kandydatów.

Umiejętności miękkie w pracy rekrutera

Nie bez powodu często od rekruterów wymaga się studiów psychologicznych bądź powiązanych. Ma to związek z szeregiem umiejętności miękkich wymaganych na tym stanowisku:

  • Komunikatywności, czyli m.in. zadawania odpowiednich pytań, parafrazowania, aktywnego słuchania, właściwego interpretowania wypowiedzi kandydatów.
  • Umiejętności negocjacyjnych – nie tylko prezentowania wynagrodzenia, ale również dodatków, benefitów, czy innych aspektów stanowiska.
  • Wysoką kulturą osobistą – w 2021 roku rekruterzy na forach nadal spierają się czy przechodzić z kandydatem na “Ty”, jak rozpoczynać e-maile, oraz w jaki sposób przekazywać profesjonalny feedback. 
  • Szybkości uczenia się – to jedna z ważniejszych cech rekrutera w XXI wieku, kiedy ciągle zmieniające się środowisko biznesowe stawia nam nieustannie nowe wyzwania. 

Rekruter zna prawo i aktualne przepisy

RODO 

Gdy przepisy RODO weszły w życie w 2019 roku, polskie firmy i działy HR stanęły przed mnóstwem wyzwań. Przepisy nie były do końca jasne, a systemy i procesy rekrutacyjne nieprzystosowane. W rezultacie dbałość o dane osobowe kandydata to już norma. Dzięki nowym przepisom, działy HR stały się jeszcze bardziej wrażliwe na tę kwestię. Zadaniem rekrutera jest wiedzieć, jakie warunki musi spełnić proces rekrutacji, by był prawidłowy pod względem ochrony danych osobowych. 

Prawo pracy 

Rekruter nie musi znać się na kruczkach prawnych, ale powinien orientować się w najważniejszych kwestiach kodeksu pracy. Prawo określa chociażby:

  • jakich danych możemy wymagać od kandydata w trakcie procesu rekrutacji;
  • które pytania rekrutacyjne możemy zadawać;
  • dokumentację, której możemy wymagać od kandydata.

Formalności, księgowość

Firmy zatrudniają personel w ramach różnych umów. Kandydaci bardzo często zadają pytania na temat szczegółów współpracy przy danym typie umowy. Rekruter z pewnością powinien się orientować w temacie najczęściej zadawanych pytań z tego obszaru. 

Jak widać praca rekrutera w 2021 roku wymaga wiedzy z zakresu wielu dziedzin. Pracodawcy poszukują wśród kandydatów na rekruterów nie tylko umiejętności i kwalifikacji, ale również specyficznych predyspozycji. Można śmiało powiedzieć, że tak samo, jak szybko rozwija się biznes, tak szybko powinna rozwijać się osoba na stanowisku rekrutera. 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x